Izobraževanje
Mreža izobraževanja – 1. dan
9.00–11.00
Otvoritev in nagovor ministrstva za vzgojo in izobraževanje in direktorja Arnesa
Janja Zupančič – državna sekretarka, MVI
Marko Bonač – Arnes
IR optika 2 in posodobitev omrežij LAN na VIZ
Tina Trlep – Arnes
Predstavili bomo tudi potek projekta Prenova LAN infrastrukture na VIZ, vključno z glavnimi poudarki in doseženimi rezultati.
Za zaključek se bomo ozrli v prihodnost in predstavili načrte za prihajajoče projekte.
Od mreže do stikal in strežnikov na VIZ
Zoran Laznik – OŠ Ribnica na Pohorju
Predstavitev projektov digitalizacije izobraževanja
Igor Pesek – MVI
Digitrajni učitelj spreminja miselnost
Adrijana Hodak – ŠC Nova Gorica
Projekt poudarja razvoj digitalnih, trajnostnih in finančnih kompetenc, da opremi strokovne in vodstvene delavce z znanjem, ki naslavlja trenutne izzive in predvideva potrebe prihodnosti.
S celostnim pristopom k uporabi digitalne tehnologije v izobraževanju, si projekt prizadeva za trajnostno digitalno preobrazbo. Ta pristop vključuje tudi razvoj programov, prilagojenih aktualnim in prihodnjim izzivom, ter opremljanje strokovnih in vodstvenih delavcev z znanjem za:
-prepoznavanje in obvladovanje pozitivnih in negativnih vplivov tehnologije
-ustrezno ukrepanje proti podnebnim spremembam
-trajno finančno učinkovitostjo.
Bogastvo projekta predstavlja tudi povezovanje strokovnjakov iz različnih družbenih sfer, ki kljub raznolikim pogledom na digitalizacijo, trajnost in finančno pismenost združujejo moči za dosego skupnega cilja – oblikovanje skupne prihodnosti.
Mlajše generacije, opremljene z digitalnimi in trajnostnimi veščinami in znanjem, bodo tako lahko gradile na trdnih temeljih za prihodnost.
Projekt DU digitalizacijo vidi kot tehnologijo napredka, trajnost kot ključni cilj in znanje kot največje bogastvo družbe.
Kako množimo znanje z ustvarjanjem lastnih digitalnih izobraževalnih vsebin?
Mirjam Oblak – MVI
V Sloveniji je lani zaživel nacionalni portal eTorba pod geslom “Množimo znanje”. Ta portal ponuja brezplačen dostop do strokovno pregledanih elektronskih učnih gradiv za učence, učitelje, starše in druge zainteresirane posameznike. Vizija portala je, da združi vsa pomembna učna gradiva na enem mestu, dostopna z enim uporabniškim računom.
Poleg tega lahko učitelji na eTorbi delijo tudi lastna gradiva, ki jih pripravijo z orodjem eUrejevalnik. To orodje je zasnovano tako, da podpira učitelje pri ustvarjanju raznolikih digitalnih vsebin, upoštevajoč naravo učenja v digitalnem okolju. Pri razvoju teh orodij in vsebin je pomembno slediti najsodobnejšim tehničnim standardom ter aktualnim spoznanjem o branju in učenju z digitalnimi izobraževalnimi vsebinami. Učitelji morajo pri pripravi digitalnih izobraževalnih vsebin uporabiti široko paleto znanj. Pomembno je ne le razumeti, kaj tehnologija omogoča, ampak tudi, kako jo uporabiti za podporo učencem pri pridobivanju znanja.
Podporne aktivnosti za uporabo IKT v pedagoškem procesu
Mateja Bevčič, Sanja Jedrinović – Univerza v Ljubljani, Center UL za uporabo IKT v pedagoškem procesu
Poleg izobraževalnih vsebin nudimo tudi individualna svetovanja o smiselni rabi IKT ter pripravljamo gradiva za lažje izvajanje in bogatenje učnega procesa. V predstavitvi bomo predstavili tudi koncept pametne učilnice, kjer bodo na voljo napredne tehnologije, kot so VR očala, tablični računalniki in interaktivni zasloni, s katerimi bomo omogočili večjo interaktivnost, sodelovanje in raziskovanje ter podprli različne učne potrebe študentov.
11.30–13.30
Digital Citizenship Education – Engaging parents, empowering children
Janice Richardson – strokovnjakinja Sveta Evrope za digitalno državljanstvo, digitalno pismenost, vpliv spleta na počutje otrok in za njihovo zaščito na spletu
Digitalno državljanstvo – projekt DIGI.DR
Janez Krek – Pedagoška fakulteta UL, vodja projekta Digi.Dr
Ni še enotne definicije digitalnega državljanstva, v projektu izhajamo iz razumevanja koncepta Sveta Evrope. Vključuje tri temeljna področja in deset domen: 1) Biti na spletu (»being online«), ki vključuje domene: dostop in vključenost, učenje in ustvarjalnost, medijska in informacijska pismenost; 2) Dobrobit na spletu (»well-being online«), ki vključuje domene: etika in empatija, zdravje in dobro počutje, e-prisotnost in komunikacije; 3) Pravice na spletu (»rights online«), ki vključuje domene: aktivno sodelovanje, pravice in odgovornosti, zasebnost in varnost, ozaveščenost potrošnikov.
Cilj projekta Krepitev digitalnega državljanstva v slovenskih vzgojno-izobraževalnih zavodih (DIGI.DR) je priprava konceptualnih osnov, smernic in primerov dobrih pedagoških praks, izvedba povezovalnih dejavnosti in komunikacij z deležniki in ciljnimi skupinami, ter integracija novih vsebin in pristopov za krepitev digitalnega državljanstva v vzgojno-izobraževalno prakso vrtcev in šol.
Kompleksna in interdisciplinarna problematika digitalnega državljanstva zahteva povezovanje znanja in izkušenj strokovnjakov različnih znanstvenih področij in institucij, v projektu integriramo znanja s pedagoškega področja, področja državljanske vzgoje, medijske vzgoje, področja računalništva in informatike ter digitalnih in drugih medijev, sestava partnerjev pa omogoča tudi delovanje in uporabo različnih medijev za dostop do ciljnih publik in poti do vrtcev in šole.
Konzorcij: Pedagoška fakulteta in Fakulteta za družbene vede UNIVERZE V LJUBLJANI, Fakulteta za informacijske študije, ČASORIS, ARNES, Pedagoški inštitut, IPM, LOGOUT, Danesjenovdan in Radio študent.
Navigacija v digitalni dobi: odločanje na podlagi vrednot v povezanem svetu
dr. Lidsey Harness – direktorica Raziskovalnega centra za ženske in dekleta na Alverno College (RCWG)
Fenomen dezinformacij
Nataša Marvin Sinjeri – UKOM
Dezinformacije se uporabljajo za pretirano poudarjanje razlik v javnih polemikah ali celo za vplivanje na politične procese. Predstavljajo grožnjo demokracijam, saj je njihov namen spodkopavati zaupanje v državne institucije in medije, s tem pa načeti zaupanje v demokracijo, saj ovirajo sposobnost ljudi, da bi se odločali na osnovi verodostojnih podatkov in informacij. Zaradi tega je ključnega pomena, da se državljanke in državljani zavedajo fenomena dezinformacij, njihovih nevarnosti in vpliva na delo in življenje.
Aktualni pristopi spletnih napadalcev
Jasmina Mešić – Varni na internetu, SI-CERT, Arnes
V predavanju bodo predstavljeni štirje aktualni pristopi spletnih napadalcev, podprti s številnimi konkretnimi primeri zlorab. Gotovo vidimo trend lokalizacije, saj napadalci vedno pogosteje za svoje krinke izrabljajo slovenske storitve in podjetja, ki so slovenskim uporabnikom blizu in tudi vzbujajo več zaupanja. Tako smo zaznali več phishing napadov, kjer so zlorabili podjetja Mimovrste, Bolha.com, Pošta Slovenije, Arnes elektronsko pošto ipd. Prav tako vidimo, da napadalci žrtvam posvetijo zelo veliko časa. Napadi so vse bolj personalizirani in prilagojeni posamezni žrtvi. Vse več je napadov z neposrednim stikom, torej napadalci žrtev pokličejo po telefonu ali kontaktirajo preko zasebnega sporočila (Viber, Telegram).
Opazen je tudi fokus na telefone uporabnikov oz. t.i. »mobile first« pristop. Napadi postajajo vse bolj prilagojeni telefonom in našim uporabniškim navadam. Na SI-CERT-u beležimo velik skok v številu napadov prek SMS sporočil in aplikacij za hipno sporočanje (npr. Viber, WhatsApp). Nenazadnje izpostavljamo tudi porast oglasov, ki vodijo neposredno v spletno zlorabo – lažno trgovino, phishing spletno mesto, kripto prevaro ipd. Oglaševalske platforme, npr. Meta, Google Ads ter oglaševalske mreže so spletni napadalci popolnoma usvojili in so, če karikiramo, postale že del običajne poslovne prakse.
14.30–16.30
Okrogla miza – raba mobilnikov v šolah
mag. Roger Blamire – strokovnjak iz evropskega združenja European Schoolnet
Anthony Kilcoyne – direktor oddelka za digitalne tehnologije pri Oide, irske podporne organizacije za učitelje in ravnatelje
dr. Lindsey Harness – direktorica raziskovalnega centra za ženske in dekleta na Alverno College (RCWG)
Janice Richardson – strokovnjakinja Sveta Evrope za digitalno državljanstvo in digitalno pismenost
prof. dr. Janez Krek – iz Pedagoške fakultete Univerze v Ljubljani
Varovalni dejavniki za preprečevanje medvrstniškega nasilja
Igor Peras – Pedagoški inštitut
V nadaljevanju se bomo osredinili na ključne ugotovitve projekta LDN Bullying: Varovalni dejavniki medvrstniškega nasilja: Slovenija v kontekstu izbranih evropskih držav. Predstavili bomo priporočila za naslavljanje in preprečevanje medvrstniškega nasilja. Ta priporočila zajemajo tri glavne vidike: individualne značilnosti učencev, opolnomočenje učiteljev in oblikovanje vključujoče šolske klime.
Ker se ta pojav največkrat izraža znotraj dinamike vrstniških skupin, so odnosi (npr. med učenci, med učitelji in učenci) v ospredju prizadevanj za uspešno preprečevanje in odzivanje. Prav pomen odnosov se odraža v priporočilih, ki poudarjajo pomen vzpostavljanja vključujočih, varnih in podpornih šolskih okolij.
Projekt Winnovators: Opolnomočenje mladih žensk s podjetniškimi in digitalnimi kompetencami za trajnostne inovacije
Matej Zapušek – Pedagoška fakulteta UL
Projekt je namenjen opolnomočenju mladih žensk (od 18 do 30 let) iz ranljivih skupin (npr. iz podeželja ali nezaposlene ženske) z digitalnimi oz. STEAM kompetencami, ki bi jim omogočile izboljšanje možnosti pristopanja na podjetniško pot, v smislu prodaje oz. promocije izdelkov, razvijanja inovativnih idej, deljenja dobrih praks, širitve mreže strank in vzpodbujanje trajnostnega razvoja. Projekt predstavlja inovativen pristop povezovanja lokalnih okolij z visokošolskimi inštitucijami, saj so bili v izobraževanje enakovredno vključeni študenti UL, kar je omogočilo prenos znanja, izkušenj, idej ter razvoj pristnih medosebnih vezi.
V okviru projekta smo izvedli izobraževanje, ki je bilo sestavljeno iz teoretičnega in praktičnega dela, udeleženke izobraževanja pa so lahko pridobivale znanja iz naslednjih vsebinskih sklopov: 1) prodaja izdelkov v spletni trgovini Etsy, 2) priložnosti in pasti vplivništva, 3) ustvarjanje vizualnih vsebin z orodjem Canva in 4) izdelovanje mini-iger s programom Scratch.
Z udeležbo na spletnih tečajih in z uporabo spletne platforme Winnovators so udeleženke najprej pridobile teoretična znanja, nato pa naučeno uporabile za zasnovo in razvoj svojih osebnih projektov. V tem procesu so imele stalno podporo mentorjev, ki so jim na rednih srečanjih nudili povratne informacije in usmeritve. Na zaključnem dogodku izobraževanja, ki je junija potekal v Računalniškem muzeju, so udeleženke širši zainteresirani javnosti predstavile rezultate svojega dela. Na predavanju bomo predstavili potek dela in najbolj inovativne podjetniške ideje udeleženk: izdelovanje igralnih kock in napojev za namizno igro Dungeon & Dragons, vintage trgovina z oblačili in ročnimi izdelki, digitalni rokovniki, prodaja umetniških slik, prodaja bio glinenih izdelkov ter upcycle modno oblikovanje oblačil ter dodatkov iz recikliranih materialov.
Vpliv umetne inteligence (UI) na družbo
Miha Mazzini
Digitalna zavest
Klemen Andreuzzi – Arnes
Mreža izobraževanja – 2. dan
9.00–11.00
Vse novosti v Arnes Učilnicah
Tina Trlep – Arnes
Personalizacija v virtualnem učnem okolju Arnes Učilnic
Boštjan Batič – IZUM
Marta Licardo – Pedagoška fakulteta UM
* omogočanje aktivnega ustvarjanja vsebin,
* podpora za različne učne stile (ustvarjanje različnih gradiv glede na učni stil),
* omogočanje načrtovanja izobraževanja glede na interese udeleženca izobraževanja,
* omogočanje komunikacije med udeleženci izobraževanja in izvajalci ter
* omogočanje sprotnega preverjanja napredka oz. znanja.
V analizo je bilo zajetih skupno 25 dejavnosti in funkcionalnosti, s katerimi lahko podpremo inkluzivno učno okolje in personalizirano učenje. Rezultati kažejo, da 6 dejavnosti omogoča aktivno ustvarjanje vsebin, 17 dejavnosti omogoča podporo poučevanja glede na različne učne stile, vse dejavnosti in funkcionalnosti omogočajo načrtovanje izobraževanja glede na interese udeležencev, 8 dejavnosti omogoča komunikacijo oz. izgradnjo lastne mreže med udeleženci, 6 dejavnosti omogoča sprotno preverjanje znanja in napredka. V Arnes Učilnicah je na voljo 7 funkcionalnosti, s katerimi lahko uspešno načrtujemo izvedbo personaliziranega učenja.
Iz rezultatov sklepamo, da dejavnosti in funkcionalnosti v Moodlu omogočajo personalizacijo izobraževanja, kar je pomembno za nadaljnji razvoj izobraževanja in razvoj orodij, s katerimi želimo izboljšati kakovost izobraževalne izkušnje v virtualnem učnem okolju Moodle.
Kaj smo zakuhali z roboti in Arnes storitvami?
Žan Močivnik – I. osnovna šola Celje
Nastala je ideja komplet Skuham.si, ki predstavlja interaktivno kuharsko platformo, dostopno vsem uporabnikom ter kuharsko knjižico z enakim imenom. Pri nastajanju kuharskega projekta pa tokrat ni šlo brez Arnesovih storitev in dostopov do drugih platform – Arnes video, Arnes Splet, H5P vtičniki, Oblak365, Canva in še kaj.
Učenci so s pridom izkoristili možnosti, ki jih ponuja Arnes. Na spletišču so oblikovali spletno stran. Posnetki, ki so nastali, so jih uredili s pomočjo Canve, nato naložili na Arnes video in dodatno nadgradili v okolju H5P. Za lažje delo in organizacijo tudi ni šlo brez Oblaka365. V Canvi so izdelali tudi knjigo, ki so jo tudi natisnili v 100 izvodih.
Poleg digitalnih veščin so učenci pridobili tudi izkušnje s področja timskega dela in organizacije projekta. Poleg navdušenega kuhanja na šoli smo povezali tudi lokalno skupnost in dodali poseben mozaik k delavnicam v Tehnoparku Celje.
Kvizi z izračunanimi odgovori v Arnes Učilnicah
Blaž Knep – Ekonomska šola Celje, Gimnazija in srednja šola
Vsakemu uporabniku se generira lasten nabor naključnih spremenljivk, zato so tudi pravilni odgovori med dvema uporabnikoma različni. Pogledali si bomo kako postavimo tako vprašanje in spregovorili o tipih vprašanj, ki so primerna za tovrsten kviz. Področja, ki bodo omenjena bodo segla v urejevalnike besedil kot je LaTeX.
Predstavili bomo sintakso s katero napovemo naključno številsko vrednost, ki nastopa v besedilu naloge. Spregovorili bomo o oblikovanju formule po kateri se izračuna pravilni odgovor v odvisnosti od naključnih spremenljivk. Izpostavljeni bodo nekateri ukazi kot je pow(). Poudarili bomo preprostost določanja intervala dopustnih vrednosti za posamezno spremenljivko in kako izločimo nek nabor vrednosti, ki je za dano nalogo morda neprimeren.
V zaključku bodo predstavljene prednosti in slabosti kvizov s tovrstnimi vprašanji, izkušnje dijakov in učiteljev. Omenjena bo alternativna oblika takih vprašanj, kjer je reševalcu ponujenih več odgovorov, pri čemer je le eden izračunan po pravilnem obrazcu.
Kombinirano učenje s pomočjo spletnih učilnic: individualizacija in diferenciacija pouka
Ana Canzutti – OŠ Dornberk
Arnes Video in Arnes Canva
Matija Čufer – Arnes
Anja Knežević – OŠ Gradec
Od šolske televizije do sodobne šolske video produkcije
Boris Volarič – OŠ bratov Polančičev Maribor
Prvi prenos dogodka v živo smo izvedli že prav tako v 90-letih, poseben razmah pa je ta dejavnost doživela v času korone, ko smo izvedli prvo celotno proslavo na odru z vso odrsko tehniko, ki smo jo v živo prenašali preko storitve Arnes Video. Danes na tak način izvajamo tudi videokonferenčna srečanja v katerih sodeluje večje število udeležencev.
V šolskem letu 2024/2025 smo šolsko televizijo opremili s sodobno daljinsko vodeno kamero, stari šolski TV studio pa v celoti prenovili in nadgradili v virtualni studio, ki je postal del sodobne jezikovne učilnice, ki ob pomoči umetne inteligence omogoča preprosto ustvarjanje video vsebin kar v okviru pouka.
Vse je phishing?
Miloš Gajič – SI-CERT
11.30–13.30
Arnes Mapa
Jan Zalar – Arnes
Arnes v vsako šolsko Mapo
Ana Meglič – OŠ bratov Polančičev Maribor
Nuša Robič – OŠ bratov Polančičev Maribor
Boris Volarič – OŠ bratov Polančičev Maribor
V prispevku bomo predstavili proces priprave učne ure, pri kateri s pomočjo Arnes Mape ob doseganju učnih ciljev predmeta, razvijamo tudi digitalne kompetence učencev. Predstavili bomo konkreten učni scenarij uporabe Arnes Mape pri pouku angleščine in celovit proces nastanka učnega scenarija – od ideje do izvedbe – tako iz tehničnega vidika priprave okolja, kot tudi z didaktičnega vidika priprave aktivnosti, ki omogočajo razvoj digitalnih kompetenc učencev.
“Arnes Mapa – pogled učenca” (Nuša Robič)
V prispevku bomo predstavili konkretna znanja, spretnosti in stališča, ki jih učenci pridobijo s samostojnim opravljanjem nalog v Arnes Mapi. Dotaknili se bomo tako rokovanja z mobilno napravo, kot tudi dela na osebnem računalniku oz. prenosniku. Osredotočili se bomo na uporabniško izkušnjo, kot jo doživljajo učenci, pri deljenju in skupnem urejanju dokumentov v Arnes Mapi.
“Arnes mapa – pogled R-OID-a” (Boris Volarič)
V prispevku bomo pregledali, kako in zakaj Arnes Mapo vključiti v nabor aplikacij, ki jih uporabljamo pri pouku. Postavili jo bomo ob bok sistemom za upravljanje z učenjem in primerjali s komercialnimi oblačnimi shrambami in pisarniškimi zbirkami. Navedli bomo konkretne korake, potrebne za pričetek uporabe Arnes Mape pri pouku – od ozaveščanja in usposabljanja učiteljev, do tehničnih priprav, s poudarkom na delu z mobilnimi napravami.
Prihaja prenovljeni Arnes Planer
Črt Žbogar – Arnes
Aplikacija za anonimizirano glasovanje in volitve (glasovanje.sio.si)
Vasja Vehovar, Marija Soldat – FDV
1. preko emaila, kjer mora urednik glasovanja razpolagati z veljavnimi in unikatnimi email naslovi za vsakega volivca;
2. preko ujemanja števila ustreznih in dejanskih volivcev, kar je primerno, če (i) je udeležba 100 %, in (ii) je število volivcev razmeroma majhno. V takih primerih je tovrstno hitro glasovanje izredno učinkovito, zagotavlja pa enako stopnjo varnosti in tajnost kot ostali dve možnosti;
3. preko API vtičnika, kjer se identiteta volivca preveri znotraj sistema ArnesAAI avtentifikacije.
Aplikacijo razvija Center za družboslovno informatiko (CDI) na Fakulteti za družbene vede, po naročilu Ministrstva za vzgojo in izobraževanje, Službe za digitalizacijo izobraževanja. Brezplačno uporabo na domeni glasovanje.sio.si za vse uporabnike z AAI identiteto omogoča Arnes.
KOBI v šoli
Manja Podgoršek Mesarec – MVI
Bralna pismenost in digitalizacija
Klaudija Šterman Ivančič – Pedagoški inštitut
Z B-RIN-om do temeljnih znanj računalništva in informatike
Sonja Čotar Konrad, Andreja Klančar – Pedagoška fakulteta UP
V okviru projekta, ki ga vodi UP PEF v sodelovanju z desetimi konzorcijskimi partnerji (vrtci in osnovnimi šolami), skladno z okvirom temeljnih znanj računalništva in informatike, razvijamo, implementiramo in evalviramo učne scenarije, s katerimi uvajamo razvoj temeljnih znanj računalništva in informatike pri predšolskih otrocih in učencih do 5. razreda osnovne šole.
Eden izmed ključnih vidikov projekta je tudi vzpostavitev učeče se skupnosti, ki spodbuja deljenje ter vzajemno vrednotenje primerov poučevalnih praks, hkrati pa nudi prostor za strokovne diskusije. Takšna skupnost omogoča stalno strokovno rast ter bogatitev pedagoške prakse.
V prispevku bodo predstavljene izbrane projektne aktivnosti in primeri dejavnosti, ki so bile razvite, preizkušene in evalvirane v sodelovanju z UP PEF na partnerskih vzgojno-izobraževalnih zavodih (VIZ). Pridružite se nam in odkrijte, kako lahko s skupnim sodelovanjem pripomoremo k razvoju znanj in kompetenc, potrebnih za uspešno prihodnost naših mladih.
Vključevanje temeljnih vsebin B-RIN v 3. razred OŠ
Dolores Štrukelj – OŠ Frana Erjavca Nova Gorica
Projekt smo izvajali v 3. razredu osnovne šole, kjer smo vsebine prilagodili otrokom, starim 9 let. V delavnici smo obdelovali podatke s pomočjo binarnega sistema, pri čemer so učenci z dvema barvama kodirali črke. Po standardizaciji abecede so učenci lahko brali zapise sošolcev. Nadaljevali smo z izdelavo verižic, kjer so učenci s perlicami zapisali svoja imena.
V drugem delu so se učenci preizkusili v dopisovanju med skupinami, kjer so z barvnimi link kockami kodirali sporočila in uporabljali “header” za označevanje pošiljatelja in prejemnika. Cilj je bil, da učenci razumejo sodelovanje pri reševanju problemov in pomen računalniških omrežij za povezovanje ljudi in informacij ter vpliv digitalne tehnologije na naš način življenja.
KUBO – odlična rešitev za sodobno učenje
Adem Ibrahimović – Podjetniški inkubator Kočevje
Z uporabo KUBO programa otroci razvijajo ključne digitalne kompetence, kot so logično mišljenje, reševanje problemov, timsko delo in kreativnost. Spodbuja medpredmetno povezovanje, saj se tehnologija uporablja za učenje rednih snovi, kar obogati učni proces. Učenje prek igre postane osrednji dejavnik, ki otrokom omogoča raziskovanje in interaktivno učenje.
KUBO program postavlja temelje za razumevanje tehnologije in omogoča lažji prehod na bolj kompleksne koncepte. Tako KUBO gradi osnovno znanje, ki je ključno za uspešno spoprijemanje z izzivi današnjega digitalnega sveta ter razumevanje vloge tehnologije v vsakdanjem življenju.
Sledipreteklosti.si – novi portal za pouk zgodovine
Vilma Brodnik – Zavod RS za šolstvo
Tjaša Petrič – OŠ Franca Rozmana Staneta Šentvid
Sonja Bregar Mazzini – OŠ Dobrova
Tomaž Smole – OŠ Šmartno v Tuhinju
Petra Štampfl – Gimnazija Jožeta Plečnika Ljubljana
Gregor Anželj – Gimnazija Bežigrad
Boštjan Kernc – OŠ Davorina Jenka Cerklje na Gorenjskem
Na portalu bodo v zavihku Razstave dostopne virtualne razstave. Objavljena je že virtualna razstava Zbrali smo pogum z digitalnim in interaktivnim učnim gradivom za obravnavo zgodovine osamosvojitve Slovenije. Učno gradivo predstavlja virtualna razstava, ki vključuje tudi videoposnetke. Na voljo so še digitalni delovni zvezki, digitalizirani primarni in sekundarni zgodovinski viri, digitalni in interaktivni časovni trak ter interaktivni zemljevid vojne za Slovenijo. Dodane so tudi virtualne učne poti. Objavljena je tudi digitalna razstava ob 20-letnici vstopa Republike Slovenije v Evropsko unijo ter teoretični okvir o kulturi spominjanja, ki jo razvijamo z učenjem s predstavljenim učnim gradivom.
Zavihek Formativno (spremljanje pri zgodovini) prinaša učne scenarije z dodanim digitalnim učnim gradivom za učenje izbranih učnih sklopov posameznih zgodovinskih tematik po načelih formativnega spremljanja.
Pomemben del portala pa predstavlja interaktivni zemljevid srednjeveških mest in trgov na ozemlju današnje Slovenije in v zamejstvu. Srednjeveška mesta in trgi so predstavljeni z zgodovinskimi in sodobnimi grbi, kratkimi opisi, legendami in omembami v zgodovinskih virih.
V načrtu je še vzpostavitev zavihkov o zgodovinskih ekskurzijah in terenskem delu, o raznolikih načinih vrednotenja znanja ter uporabnih povezavah do drugih spletnih strani, pomembnih za pouk zgodovine.
V predavanju in na delavnici bomo avtorji predstavili novi zgodovinski portal, v delavnici pa se bodo lahko udeleženci preizkusili v uporabi obeh interaktivnih zemljevidov – srednjeveških mest in trgov ter vojne za Slovenijo. Preizkusili se bodo lahko v izdelavi lastnega grba s pomočjo spletnih orodij ter izdelali učno pot s posebnostmi vojne za Slovenijo za svoj domači kraj/mesto oz. regijo.
14.30–16.30
Kako pri geografiji s pomočjo IKT učencem približati klimograme
Benjamina Frank – OŠ Antona Žnideršiča Ilirska Bistrica
Uporaba IKT lahko pomaga učitelju geografije pri zagotavljanju kvalitetnejše razlage klimogramov, učencem pa pomaga pri lažjem razumevanju. V nadaljevanju je predstavljena obravnava učne teme Toplotni pasovi na Zemlji in njihove posledice, ki je del učnega sklopa Stopinjska mreža, gibanje Zemlje in toplotni pasovi. Toplotne pasove v obliki štirih učnih ur obravnavam tudi s pomočjo uporabe IKT. Prikazan je eden od načinov, s katerim lahko učencem pomagamo razumeti klimograme in vpliv podnebja na ostale družbenogeografske sestavine pokrajine.
Učenci pri učnih urah izvedo naslove spletnih strani, kjer pridobijo podatke o povprečnih mesečnih temperaturah in mesečnih količinah padavin za določen kraj. Učenci nato analizirajo podatke in uvrstijo kraj v ustrezen podnebni tip. Sledi klasično risanje klimograma z barvicami na milimetrski papir in risanje klimograma s pomočjo računalniškega programa ter kratka 3-minutna PowerPoint predstavitev pred sošolci.
Uporaba IKT je pokazala določene prednosti pred običajnim poukom, zlasti dodatno motivacijo za delo in učenje, slabost pa je, da nimajo vsi učenci razvitih osnovnih znanj računalniške pismenosti.
Ustvarjanje zgodb z zemljevidi in raziskovanje pokrajin z iskanjem konfluenc
Nataša Mrak – OŠ dr. Janeza Mencingerja Bohinjska Bistrica
Predstavljen bo primer uporabe zgodb z zemljevidi pri raziskovalni nalogi. Učenki sta rezultate terenskega raziskovanja predstavili v obliki digitalnih zgodb, kjer sta poleg digitalnih vnosov lokacij dodali še opise (klasično in v obliki stripa), fotografije, povezave. Podrobno bo predstavljen postopek dela in možnosti uporabe za druge namene.
Stičišče vzporednikov in poldnevnikov imenujemo tudi konfluenca, od tod ime za aplikacijo. Z njo lahko učenci, dijaki ali učitelji poiščejo določeno točko na terenu s pomočjo pametnega telefona ali GPS naprave ter v aplikacijo vnesejo nekaj osnovnih podatkov, ki so obvezni ter naložijo fotografije, ki jih naredijo na iskani točki v vse štiri strani neba. Zbiranje takih podatkov je koristno za spoznavanje pokrajine, rabe zemljišč, dostopnosti, načina življenja. Aplikacija je posebej zaživela med učitelji geografije.
Uporabna geografija: primer rabe spletišča »Invazivke«
Verica Gradišek – Šolski center Krško-Sevnica
Dijak na terenu vstopa v aplikacijo s spletno povezavo ali s QR kodo. Aplikacija ga najprej opozori na namen vnašanja, na skrben vnos in reprezentativne fotografije. V pomoč mu ponudi povezavo do predstavitve 18 najbolj pogostih invazivk, učitelj pa se z dijaki uvodoma pogovori, kako invazivke razširja človek, kakšne težave povzročajo, kako vplivajo na biotsko raznovrstnost, zdravje ljudi in gospodarstvo.
Ob opazovanju rastline dijak vnese v aplikacijo Invazivke naslednje podatke: ime in priimek, datum opisa, ime rastline, način uspevanja (posamezno ali v skupini), čistost uspevanja (monokultura ali mešano), stanje uspevanja (pred, med ali po cvetenju), rastišče (habitat), fotografijo rastline in poljubno opombo (v dolžini do 1000 znakov).
Vnose si učitelji in dijaki ogledujemo na zemljevidu ali pa s pregledovalnikom, ki nam s pomočjo filtriranja pokaže želeno skupno vnosov: po imenu in priimku opisovalke oz. opisovalca, datumu vnosa, sliki invazivke, načinu, obsegu, čistosti in stanju uspevanja ter rastišču in številu vrst.
Da bi dijakom naše srednje strokovne šole in tehniške gimnazije osmislila pomen poznavanja rastlin, jim predstavim aktualne projekte iz tehnične stroke, npr. kako se stebelne invazivne rastline predelajo v zaščitno embalažo.
Ob tem dijaki razvijajo digitalno pismenost in ozaveščajo, kakšnega pomena so skupnostni zemljevidi in skupnostni projekti nasploh. Kot bodoči inženirji tehniških strok čez nekaj let morda ne bodo le uporabniki, ampak tudi ustvarjalci takih platform.
Predstavitev aplikacije PlantNet za prepoznavanje rastlin v šoli
Mateja Rutnik – OŠ Prežihovega Voranca Maribor
Ker je šolska zakonodaja na tem področju neenotna, šole vsaka po svoje z internimi pravili urejamo rabo mobilnih naprav.
Učitelji, ki se zavedamo prednosti in slabosti (pretirane) rabe teh naprav, se pogosto sprašujemo, katere aplikacije je smiselno vključiti v pouk in katerim se je bolje izogniti.
Pri tem je pomembno, da aplikacije ne samo podpirajo učni proces, temveč tudi prispevajo k aktivnemu sodelovanju učencev, hkrati pa krepijo njihove digitalne kompetence.
Aplikacija za prepoznavanje rastlin s pomočjo fotografij PlantNet, ki jo podrobneje predstavljam, ustreza vsem naštetim kriterijem.
Odgovorila bom na vprašanja kaj je PlantNet, kako deluje, komu je aplikacija namenjena, kako lahko vsak posameznik/uporabnik prispeva k prepoznavanju in ohranjanju posameznih rastlinskih vrst (s tem pa tudi k odgovornemu ravnanju in skrbi za okolje) ter kako jo vključiti v pouk in vsakdanje življenje.
Uporaba digitalne tehnologije na bralno-gibalni učni poti Z zgodbami na pot
Gabriela Boškin Blokar – OŠ Antona Žnideršiča Ilirska Bistrica
Sprehod z zgodbami se začne in konča pri OŠ Antona Žnideršiča, od koder se raziskovalci odpravijo proti vasi Dolnji Zemon, kjer med drugim obiščejo cerkev sv. Mihaela, ogledajo si ostanke gradu in se spustijo do domačije pesnice Makse Samsa. Ob tem spoznavajo svojo okolico, značilnosti njene naravne in kulturne dediščine in se skozi ljudske pripovedke seznanjajo z bogatim ljudskim slovstvom naših krajev. Pot pohodnika vodi skozi domačo pokrajino in ga spodbuja, da nanjo pogleda z drugačnimi očmi. Pohod po bralno-gibalni poti Z zgodbami na pot na šoli organiziramo v okviru kulturnega dne.
Poleg ciljev bralne pismenosti in spoznavanja kulturne dediščine učenci na poti razvijajo digitalne veščine. Na pametnem telefonu poiščejo aplikacijo Actoionbound, na začetni točki oz. lokaciji se zvezek iz aplikacije naloži na telefon in udeleženec od točke do točke sledi nalogam in namigom za nadaljevane poti. Naloge razvijajo sposobnost natančnega branja in uporabe digitalnih storitev. Po končani poti z učenci preverimo rezultate in pravilnost rešenih nalog. Z uporabo pametnega telefona razvijajo digitalne veščine, digitalno pismenost in pridobivajo digitalne kompetence.
Ciljna skupina poti so učenci šole, lahko pa se na pot odpravi vsak, ki si na telefon prenese aplikacijo Actionbound, in pot prehodi samostojno.
Z aplikacijo Actionbound po Žnideršičevi bralno-gibalni poti
Anja Hofman – OŠ Antona Žnideršiča Ilirska Bistrica
Arnes spletna podpora za dobro počutje učiteljev
Polona Reberšek Božič – OŠ Gradec
Učitelj lahko za ohranjanje dobrega počutja pogleda na več različnih virov in strategij, kot so spletni viri in aplikacije, poišče strokovno pomoč ali podporo sodelavcev, se udeleži izobraževanja ali fizičnih aktivnosti, se vključi v skupnost, izvaja meditacije ali prilagodi delovno okolje.
Arnes spletna stran Gibanje je veselje je vir skupka različnih strategij. Njen cilj je ustvariti podporno okolje, kjer lahko vsakdo najde koristne informacije, nasvete in orodja za vzdrževanje ali nadgradnjo dobrega počutja. Spletna stran je postavljena s spletnim orodjem Arnes Splet, ki ponuja razumljiva navodila in usmeritve, omogoča enostavno in učinkovito upravljanje spletnih vsebin ter spodbuja sodelovanje in komunikacijo znotraj izobraževalne skupnosti.
Z multimedijsko storitvijo Arnes Video je dodan posnetek v živo, kjer je izveden skupinski tek. Dodan je tudi forum, kjer sodelavci in sodelavke spodbujajo, komentirajo in motivirajo. Vključeni so tudi videoposnetki vaj za ogrevanje telesa, s pomočjo katerih vzdržujemo zdrave sklepe in preprečujemo nateg mišic.
Spletna stran je dopolnjena z razvejanim scenarijem H5P, ki je enostavno orodje, s katerim je oblikovana anketa s predvidenimi tremi različnimi izidi, ki podajo nasvet za vzdrževanje ali nadgradnjo dobrega počutja.
Podpora skupnosti je ključnega pomena za doseganje dobrega počutja. Aplikacija ob podpori Arnes orodij ponuja različne strategije za ohranjanje dobrega počutja. Gre za pozitivno zgodbo o laikovi postavitvi atraktivne spletne strani.
Predstavitev opreme za slepe in slabovidne otroke
Marko Ribič – Center IRIS
Na centru IRIS se za slabovidne otroke pripravljajo računalniki s programsko opremo za povečavo, za urejanje kontrasta zaslona in pisave, razne lupe za branje knjig, kalkulatorji in druga oprema. Poleg tega je uporaben tudi navadni tablični računalnik, s katerim se lahko trenira vid, barve, kontrast in podobno.
Za slepe otroke se pripravlja elektronska oprema, ki je prilagojena tem otrokom. V to skupino spada računalnik s programom za branje in pretvorbo besedila, brajeva vrstica, razni slovarji, govoreči kalkulatorji… Za manjše otroke, od vrtca naprej, je primeren tudi tablični računalnik z dodatno opremo (feelif tablice) na kateri lahko slepi otroci urijo čute na prstih preko taktilnih mrež, saj le-te pri določenih pikah vibrirajo.
Na konferenci bom predstavil opremo za slepe in slabovidne otroke, njeno uporabo in pa predvsem rokovanje z njo. Predvsem bi rad seznanil učitelje in ROIDe na šolah kako rokovati z opremo, kako posodabljati opremo, na kaj morajo biti pozorni, kdaj nas morajo kontaktirati, itd.
Poučevanje z Minecraft:Education
Manca Golob – Digital School Slovenija
Predstavljene bodo tudi naslednje možnosti, ki jih ponuja program za delo v razredu: učenci vstopijo v interaktiven virtualni svet, v katerem jih usmerjajo neigralniški liki (NPC-ji), table z napisi in iz kock zgrajene konstrukcije. Učitelj da učencem navodilo, do kam v virtualnem svetu morajo učenci priti, katere naloge morajo narediti, in kaj vse morajo dodati v končni izdelek.
Izobraževalna različica igre Minecraft ima vgrajene posebne omejitve: učenci kock ne morejo razbijati, gradijo lahko le v določenem območju in ne morejo poškodovati drugih igralcev. Ti mehanizmi omogočajo, da se učenci v virtualnem svetu učijo in ne prosto igrajo.
Izštevanka v stop animaciji
Anja Dobrovc – OŠ Nazarje
Cilji predstavitve:
• predstaviti osnovne značilnosti in uporabnost orodja Stop motion studio;
• predstaviti osnovne značilnosti stop animacije;
• na primeru izštevanke z uporabo orodja Stop motion predstaviti izdelavo stop animacije;
• predstaviti, kako aktivno vključiti in motivirati učence k učenju slovenščine;
• prikazati, kako v heterogenih skupinah istočasno zaposliti, motivirati in aktivirati vse učence za delo;
• pokazati končni film.
Prikaz izdelave stop animacije je primer, ki ga lahko uporabimo pri pouku slovenščine, za obravnavo izštevank in podobnih vsebin. Učence tako vključimo v vse korake izdelave animacije. Delo je zanimivo, končni izdelek pa vsakemu v veselje.
Načrtovanje aktivnosti po modelu SAMR s H5P preko storitve Arnes Splet za formativno spremljanje učnega procesa
Davorin Babič – Srednja medijska in grafična šola Ljubljana
Pomemben del izobraževanja v računalništvu je poučevanje temeljnih konceptov programiranja, saj to omogoča razvoj strukturiranega in računalniškega mišljenja ter razumevanje delovanja računalnikov in algoritmov. Obstajajo različni načini poučevanja programiranja ter formativnega spremljanja tega procesa. Prispevek predstavlja uporabo modela SAMR za smiselno vključevanje digitalnih tehnologij v učenje programiranja z orodjem H5P. To brezplačno orodje omogoča ustvarjanje več kot 50 vrst interaktivnih učnih gradiv, kot so kvizi, naloge tipa povleci in spusti, vprašanja z več možnimi odgovori, učne kartice in interaktivni videoposnetki. S pomočjo H5P gradiva učitelji dijakom posredujejo na spletnih straneh storitve Arnes Splet, ki temelji na WordPressu. Ta gradiva so vizualno privlačna in motivirajo dijake za učenje. Prav tako omogočajo spremljanje napredka dijakov, čeprav se rezultati ne beležijo v primeru deljenja preko spletnega okolja. H5P se ne uporablja za sumativno ocenjevanje, saj je mogoče rešitve najti v HTML kodi, vendar je odlično orodje za neocenjene vaje, ki učence spodbujajo k samostojnemu učenju in reševanju nalog.